Begeleide intervisie
22 oktober 2020

Halterschijf de mogelijkheden

Door Redactie

Welke trainingsvorm je ook prefereert, er is vanuit het enorme aanbod altijd wel een halterschijf te vinden die bij jouw oefeningen en voorkeuren past. Halterschijven zijn verkrijgbaar in 30 mm en 50 mm boring. Voor kleinere stangen worden over het algemeen 30 mm schijven geadviseerd. Langere stangen die een 30 mm boring hebben, kunnen daarbij minder zwaar worden belast. Er zijn behalve standaard halterschijven, meer varianten verkrijgbaar zoals schijven van gietijzer, staal, chroom, rubber en kunststof. Als je ervaring hebt met de verschillende schijven, dan ontdek je vanzelf welk type schijf het beste bij je past.

Verschillende typen halterschijven

Het gros van de verkrijgbare schijven heeft een diameter van 450 millimeter. Het betreft hier over het algemeenheid schijven vanaf 10 kilogram, deze worden meestal ingezet bij het powerliften en gewichtheffen. Bij oefeningen die vanaf de grond beginnen, zijn schijven met een kleinere diameter geschikter. Gietijzeren schijven zijn in veel verschillende afmetingen verkrijgbaar, deze schijven worden ook het meest gekocht en gebruikt. Veruit de meeste schijven zijn rond, maar let op: er zijn ook achthoekige schijven verkrijgbaar. Logischerwijs rollen deze minder makkelijk over de grond. Deze schijven zijn daarom niet geschikt voor oefeningen die vanaf de grond beginnen. Ze hebben bovendien niet de “standaard” afmeting van 450 mm, achthoekige schijven zijn dus niet voor alle toepassingen en oefeningen geschikt. De kleurcoderingen van halterschijven correleren met het gewicht. Het gewicht van schijven varieert over het algemeen van 2,5 kg tot 25 kg en het gewicht neemt toe met de kleuren wit, groen, geel, blauw en tenslotte rood.

Materialen en toepassingen halterschijven

Halterschijven zijn verkrijgbaar in verschillende materialen, elk meer of minder geschikt voor verschillende toepassingen. Zo werken sportscholen voornamelijk met kwalitatief hoogwaardige kunststof schijven, doordat deze minder snel slijten. Kunststof schijven zijn ook geschikt voor thuisgebruik. Gietijzeren schijven zijn voordeliger dan de kunststof variant, maar slijten sneller (evenals de vloer!). Dit is vooral het geval, wanneer de schijf veelvuldig met de grond in aanraking komt. Dat maakt de gietijzeren schijf minder geschikt voor powerlifting en gewichtheffen. Er zijn gietijzeren schijven verkrijgbaar met een rubberen buitenlaag, waardoor deze wel weer geschikt zijn voor thuisgebruik. De massief rubberen schijf (Bumper Plate) is ontwikkeld om deze tijdens je oefeningen van je af te gooien, zonder dat je de vloer direct beschadigt. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt tijdens crossfit-oefeningen. De stalen schijf tenslotte is geringer qua afmeting en is de duurste variant. Vooral powerlifters maken gebruik van de stalen halterschijf, ook omdat er veel schijven op een stang passen.

Kopen van de juiste halterschijf

Zoals je kunt lezen, hang het van het gebruik en de oefeningen af welke halterschijf voor jou het meest geschikt is. Voor beginners en/of thuisgebruikers is de gietijzeren schijf een goede schijf, vanwege het gunstige prijspeil. Let er wel op, dat deze de vloer eerder kan beschadigen. Gewichtheffers kunnen dus beter voor bijvoorbeeld een kunststof of rubberen variant kiezen. Halterschijven worden meestal in een pakket samen met een halterstang aangeboden, zodat je direct een complete set hebt en aan de slag kunt.

Een halterschijf-set inclusief stang vind je vanaf zo’n 300 Euro. Laat je uitgebreid informeren via gewichtenshop.nl.