31 oktober 2020

Hulp voor als je leven in de knel zit

Door Redactie

Het is geen gemakkelijk jaar. Bijna iedereen voelt de gevolgen van de pandemie die momenteel over de wereld raast. Of het nu is door de ziekte zelf, of door de maatregelen die getroffen worden. We hebben allemaal negatieve gevolgen in ons leven door deze situatie. Het is voor heel veel mensen moeilijk toe te geven dat ze mentaal in de knoop zitten en niet zo gelukkig zijn. Zeker in onze maatschappij waar eigenlijk alles goed geregeld is. Toch is het heel normaal en iets waar we allemaal mee te maken krijgen. Dus als je het gevoel hebt dat je mentaal in de knel zit, je depressief voelt of gewoon gelukkiger wilt zijn. In dit artikel bieden we advies aan om weer volop van het leven te gaan genieten en uit de knel te komen.

Begin bij de basics

Wanneer je merkt dat je minder goed in je vel zit, dat je het mentaal moeilijk hebt, is de eerste stap om de basis gewoontes in je leven onder de loep te nemen. Hoe is je slaapritme bijvoorbeeld. Slaap je genoeg en ga je op tijd naar bed? Sta je op tijd weer op? Eet je gezond en zie je genoeg andere mensen. Wanneer je niet lekker in je vel zit is het aantrekkelijk om slechte gewoontes op te nemen zoals vaker drinken, veel Netflix kijken en jezelf isoleren. Je wilt als je je slecht voelt natuurlijk niet veel andere mensen zien. Toch leiden dergelijke gewoontes alleen maar tot een neerwaartse spiraal. Een beter idee is om te bewegen, geen alcohol te drinken en te proberen veel sociale dingen te doen. Al is het maar een gezellig gesprek via Zoom.

Zoek professionele hulp

Als je echt merkt dat het mentaal niet goed gaat kun je ook professionele hulp inschakelen. Denk bijvoorbeeld aan praten met een psycholoog. Als je je zorgen maakt om de kosten is dat onnodig aangezien een psycholoog normaal gesproken door je basisverzekering wordt vergoed. Als een psycholoog niks voor jou is dan kun je ook voor alternatieve opties gaan. Denk bijvoorbeeld aan spreken met een medium of zelfs een astroloog.

Mediteer

Steeds meer westerse onderzoeken wijzen uit hoe gezond het is om de oosterse praktijk van meditatie als gewoonte te doen. Heel veel mensen raken mentaal in de knel wanneer ze te veel piekeren over dingen. Een goede manier om dit te verminderen is door regelmatig te mediteren. Met slechts twintig minuten per dag kom je al een heel eind.